Sven Peeraers

Sven Peeraerts is Team Leader Kitchen, of zeg maar ‘Chefkok’ van residentie Het Dorp in Houthalen-Helchteren. Maar zijn job gaat zo veel verder dan koken. Hij vertelt met passie over zijn functie en hoe hij zijn keuken ook ecologisch verantwoord tracht te organiseren. 

Hoe zou je jouw rol als Team Leader Kitchen samenvatten? 

Een Team Leader Kitchen is, naast een goede chefkok, vooral een coach. Je begeleidt je team doorheen hun taken, controleert en stuurt bij waar nodig en laat los waar het kan.  Zo zorg je ervoor dat iedereen het beste in zichzelf bovenhaalt, en kan groeien in zijn of haar rol.

Een Team Leader heeft ook een algemeen leidinggevende rol: maandelijkse mini-opleidingen worden niet enkel aan het eigen team gegeven maar ook aan verzorgenden en verpleegkundigen. Als er, bijvoorbeeld in weekends, geen andere Team Leader of directie aanwezig is ben je het aanspreekpunt voor een hele resem van zaken voor zowel bewoners, familie als personeel. Het is dan onze taak om die door te geven aan de desbetreffende Team Leader of directie.

Een Team Leader Kitchen is ook het centrale aanspreekpunt voor alles wat met voeding en dranken te maken heeft: van het koekje bij de koffie, tot het jubileum dat enkele kinderen, voor hun ouders, willen organiseren in het familierestaurant. Je werkt samen met de menucommissie de menus op en plaatst hiervoor de nodige bestellingen, rekening houdend met budget, planning en speciale events.

Wat zijn jouw drie belangrijkste prioriteiten? 

Eerst en vooral het aanbieden van smaakvolle maaltijden. Dat doe je met een heel team, waarbij ik sterk de nadruk leg op het belang van hygiëne en voedselveiligheid omdat we werken voor mensen met een vaak verminderde weerstand. Ik luister ook altijd naar de feedback van de bewoners, en brengt die op een opbouwende manier over naar mijn team.

Wij zorgen er met het hele team voor dat elk bordje dat de passe verlaat er smakelijk en aantrekkelijk uitziet. Of dit nu een standaardmaaltijd, een alternatieve consistentie of fingerfood is. Het spelen met textuur, kleur en vorm zorgt dat onze bewoners met plezier komen eten.

Maandelijks hou ik de inventaris en budgetten bij, maak ik de uurroosters op voor mijn team en geef dit deze door aan de directie. Ik ben bereikbaar en aanspreekbaar voor de bewoners, hun familie maar ook de rest van het personeel.

En ten laatste maar zeker niet het onbelangrijkste, wil ik dat iedereen het belang inziet om op een zuinige manier met grondstoffen en materiaal om te gaan. Niet enkel omwille van het budget maar ook omwille van de impact op het milieu en de maatschappij.

Ik heb gemerkt dat door het in twijfel trekken van bepaalde producten, we kunnen bezuinigen én de kwaliteit verhogen. Voor de beschermde afdeling bijvoorbeeld, schakelden we over van standaard kleine kopjes voor jams enz. naar potjes van 300gr; de plastic melk cups hebben we vervangen door blikjes van een liter. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid, het vermindert afval, plus het maakt het werk van onze zorgkundigen makkelijker om de boterhammen te smeren. Bovendien zijn de kosten.

In dit alles probeer ik zelf steeds het goede voorbeeld te geven: “lead by example”.

Waarom heb je voor deze job gekozen? 

Wat onze job zo boeiend maakt is de afwisseling, er zijn geen twee dagen hetzelfde, de ene dag zit je even aan tafel met een bewoner die iets speciaals wil eten voor zijn verjaardag, de andere bemiddel je tussen twee bewoners die een woordenwisseling hebben.

Er zijn die enkelingen waar het zelden of nooit goed genoeg voor is, maar op een dag geven ook die een onverwacht compliment, en dan is hét moment om dat door te geven aan de rest van je team.

Wat zijn de dingen die jou blij maken op een gewone dag?

Niets geeft zo een boost als een onverwacht compliment. Als ik na een werkdag op weg naar de uitgang nog even wordt aangesproken door een bewoner of familie die me vraagt wat er morgen op het menu staat en dat het vandaag niet lekker, maar “heel lekker” was, wandel ik met een net iets bredere glimlach naar huis toe.

Welk advies zou jij willen meegeven aan een startende Team Leader Kitchen? 

Probeer goed om te gaan met kritiek zelfs al is die, op het eerste zicht, niet terecht. Je moet beseffen dat hoe lekker en mooi elk gerecht dat je aanbiedt ook is, er altijd wel iemand zal zijn die het niet lust. Hoe hard je, je ook inzet om, zelfs individueel, aan ieders wensen te voldoen, zullen er toch momenten zijn dat er één persoon zich onheus behandeld voelt. Dan kan je dit vaak met een “sorry” en een extra dessertje goed te maken.

Het grote voordeel van Chef te zijn, je hebt een haast onuitputtelijke voorraad aan lekkers om iemand een extraatje aan te bieden.